ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

جمع آوری ۱۳۶ ایستگاه دوچرخه در مشهد | ۲۰۰ دوچرخه جدید در راه شهر

  • کد خبر: ۳۵۴۴۲
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
جمع آوری ۱۳۶ ایستگاه دوچرخه در مشهد | ۲۰۰ دوچرخه جدید در راه شهر
۱۳۶ ایستگاه قدیمی دوچرخه مشهد تا دو ماه آینده از خیابان‌های شهر جمع می‌شود
مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ حال ایستگاه‌های دوچرخه‌ای که قرار بود پرچم دار هوای پاک باشند و مشهد را به عنوان یکی از شهر‌های پیشرو در ارائه حمل و نقل کاملا پاک معرفی کنند، خیلی وقت است که خراب است.
 
ایستگاه‌هایی که مدتی بعد از آغاز به کار، به مصیبت انبوهی از حاشیه‌ها دچار شدند؛ از ایستگاه‌های ناایمنی که گاه و بیگاه شاهد شکسته شدن شیشه هایشان بودیم تا دوچرخه‌هایی که به گفته مشترکان این طرح، خیلی زود خراب می‌شدند، ابهام در چگونگی جذب آگهی‌هایی که بر روی ایستگاه‌ها نصب می‌شد و کثیفی ایستگاه‌ها و دوچرخه‌های خاک گرفته هم مدتی بعد به مسئله‌ای عادی تبدیل شد و گلِ درشت حاشیه‌های این طرح هم گله‌های ناتمام اپراتور‌ها از پرداخت نشدن چندین ماهه حقوق و مزایا و بیمه هایشان بود. آن قدر این طرح حاشیه داشت که فقط همین جمله معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد که اعلام کرد «۱۳۶ ایستگاه قدیمی دوچرخه مشهد تا ۲ ماه آینده از خیابان‌های شهر جمع می‌شود»، نفس راحتی خواهد بود.
 
سیستم حمل و نقل شهری مشهد و شهروندان که خیری از این طرح ندیدند.
برای اطلاع از کم و کیف و جزئیات این خبر، به سراغ معاون شهردار مشهد می‌رویم و خلیل ا... کاظمی در این باره می‌گوید: ایستگاه‌هایی که مشغول جمع آوری آن‌ها هستیم، ایستگاه‌هایی بود که با همراهی بخش خصوصی راه اندازی شد و قرار بود پیمانکار در قبال خرید دوچرخه و تجهیز ایستگاه ها، با استفاده از هزینه تبلیغات محیطی و هزینه اشتراک استفاده از این سامانه، آورده خود را تأمین کند.


طرحی که به هدف نرسید

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه طولانی شدن زمان احداث ایستگاه ها، کیفیت نامطلوب دوچرخه‌ها و فرسودگی زودهنگام دوچرخه، به همراه حواشی ایجاد شده برای پرسنل شرکت یاد شده، باعث شد این طرح آن گونه که باید و شاید به هدف خود نرسد.
معاون شهردار مشهد البته به این موارد، موارد دیگری را هم اضافه می‌کند و می‌گوید: متأسفانه پیمانکار باوجود استفاده از فضای ایجاد شده برای تبلیغات محیطی بر روی ایستگاه ها، به تعهدات خود به خوبی عمل نکرد. هر چند مذاکراتی هم برای توافق مجدد صورت گرفت، اما در نهایت این مذاکرات به توافق ختم نشد.

از ادعای پیمانکار تا ادعای شهرداری

کاظمی ادامه می‌دهد: بعد از حاصل نشدن توافق جدید، کار به حکمیت قضایی کشید و در حالی که هم شهرداری و هم پیمانکار این سامانه، اعلام کرده اند در این همکاری متضرر شده اند، کار برای قضاوت و صدور رأی به دستگاه قضایی ارجاع شده است، اما فعلا توافق کرده ایم برای رفع نازیبایی موجود در شهر، جمع آوری ایستگاه‌های یاد شده از شهر در دستور کار قرار گیرد، ضمن اینکه با حضور ۳ کارشناس مورد وثوق طرفین، ایستگاه‌های جمع آوری شده ارزش گذاری می‌شود تا پس از صدور حکم، مبنای پرداخت تمام یا بخشی از خسارت به طرف پیروز باشد. وی با اشاره به جمع آوری ۱۳ ایستگاه تا زمان حاضر، اضافه می‌کند: بنا داریم هر چه بیشتر شرایط را برای تسهیل دوچرخه سواری برای شهروندان مهیا کنیم؛ در این راستا تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۲۶ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر ایجاد شده بود و سال گذشته نیز این میزان به ۱۸۶ کیلومتر رسید، ضمن اینکه قرار است در طرح جامع حمل و نقل مشهد، این رقم به ۲۳۰ کیلومتر برسد.

۵۰ کیلومتر مسیر جدید، از ۲ هفته آینده

به گفته کاظمی قرار است ۵۰ کیلومتر مسیر جدید به این مسیر دوچرخه مشهد اضافه شود و عملیات عمرانی این پروژه از ۲ هفته آینده آغاز خواهد شد.
طبق اظهار معاون شهردار مشهد، قرار است بلافاصله طرح سامانه قدیمی با طرحی جدید جایگزین شود. اما این طرح و مختصاتش شامل چه مواردی است؟ معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این باره نیز می‌گوید: با شرکت آساک دوچرخ برای خرید دوچرخه‌های جدید توافق کرده ایم، ضمن اینکه برای سامانه جدید دیگر از تبلیغات محیطی خبری نخواهد بود و شهروندان می‌توانند با نصب نرم افزار ویژه بر روی تلفن‌های همراه خود، از دوچرخه‌هایی که در ایستگاه‌های مخصوص تعبیه شده است استفاده کنند.

۲۰۰۰ دوچرخه جدید در راه مشهد

آن گونه که کاظمی می‌گوید، دوچرخه‌ها با قفل بند بر روی جایگاه‌های ویژه‌ای قفل می‌شود و شهروندان با استفاده از نرم افزار یاد شده، می‌توانند دوچرخه‌ها را برای استفاده به امانت بگیرند و در نهایت به یکی دیگر از ایستگاه‌ها تحویل دهند، ضمن اینکه قرار است لایحه تعیین بهای استفاده از این دوچرخه‌ها نیز به زودی برای تصویب راهی صحن علنی شورا شود. قرار است در فاز اول ۲۰۰ دوچرخه برای این طرح تهیه شود و در آمار نهایی نیز تا پایان سال، ۲۰۰۰ دوچرخه در این سیستم مشغول ارائه خدمات شود. وی می‌افزاید: در این طرح، دیگر از اپراتور برای دوچرخه‌ها خبری نیست و «رَک» یا همان ایستگاه‌های دوچرخه نیز در اماکنی نصب می‌شود که در معرض دید و رصد دوربین‌های ترافیکی قرار دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->